Навчання бібліотекарів як складова впровадження інновацій

Проблеми та завдання сільських бібліотек в контексті інформатизації суспільства
Тестування зв'язку (10:00)

Навчання бібліотекарів як складова впровадження інновацій

Повідомлення Oleksandra » 10 березня 2011 17:51

Проблемно-цільове навчання, результативність успішного навчання, безперервна фахова освіта.
Oleksandra
 
Повідомлення: 13
З нами з: 02 грудня 2010 16:24

Re: Навчання бібліотекарів як складова впровадження інноваці

Повідомлення roif-berezne » 15 березня 2011 17:14

Важливе місце в системі підвищення фахового рівня працівників бібліотек посідають курси підвищення кваліфікації на базі інтернет–центру районної бібліотеки, навчання у галузі новітніх технологій і бібліотечних інновацій на базі регіонального тренінгового центру обласної державної бібліотеки, та курси підвищення кваліфікації при Рівненському факультеті Державної Академії керівних кадрів культури і мистецтв.
Одним із важливих напрямків методичної роботи Березнівської ЦРБ є розвиток системи підвищення кваліфікації фахівців на основі вдосконалення традиційних і впровадження нових форм і методів навчання.
Найбільш ефективною комплексною формою навчання є семінари, та семінари- практикуми з обов’язковими практичними заняттями.
Новою формою занять в системі підвищення кваліфікації є години професійного спілкування, що проводяться щочетверга на базі районної бібліотеки. Обов'язковим для всіх бібліотекарів є ознайомлення з новинами бібліотекознавства і бібліографії на сторінках періодичних фахових видань, що надходять до методичного відділу: «Бібліотечний форум», «Бібліотечний вісник», «Бібліотечна планета», «Шкільний бібліотекар», «Шкільна бібліотека». Традиційним стало проведення конкурсу професійної майстерності «Кращий за професією», що стимулюють творчу і професійну активність бібліотекарів. У 2011році всі працівники бібліотечної системи готуються до участі у районному та обласному фестивалі – конкурсі інноваційного досвіду «Бібліофест».
На сьогоднішній день в РДГУ навчаються 9 бібліотечних працівників (заочна форма навчання).
Основними показниками результативності підвищення кваліфікації є:
• вміння бібліотекарів мислити та діяти професійно;
• шукати нетрадиційні підходи у вирішенні питань;
• виховувати самостійність та відповідальність за довірену справу;
• розвивати творчу ініціативу.
Набуті на заняттях з підвищення кваліфікації знання дають змогу нашим співробітникам орієнтуватися в соціальних та виробничих умовах, що зазнають постійних змін, закріплювати, розширювати та поглиблювати свій професійний кругозір.
roif-berezne
 
Повідомлення: 67
З нами з: 15 лютого 2011 17:16

Re: Навчання бібліотекарів як складова впровадження інноваці

Повідомлення roif-volodymyrec » 17 березня 2011 12:11

Впровадження автоматизованих технологій виставляє багато проблем перед бібліотечними працівниками, які мають потребу в отриманні знань.
Результати проведеного анкетування серед бібліотечних працівників району показали,що в якості основного питання підвищення кваліфікації є навчання з питань впровадження нових технологій.
Реалізація заходів по підвищенню професійного рівня бібліотекарів повинна базуватися сьогодні за принципом випереджаючого навчання,що передбачає отримання нових знань і навиків, які дозволили б працівникам бібліотек почувати себе комфортно в професійному інформаційному полі.
roif-volodymyrec
 
Повідомлення: 43
З нами з: 15 лютого 2011 17:18

Re: Навчання бібліотекарів як складова впровадження інноваці

Повідомлення roif-dubrovica » 17 березня 2011 18:56

У наш час нововедення охоплюють усі сфери людської діяльності радикально впливають на процес господарювання змінюють соціально-економічні відносини в суспільстві. Неперервні і постійні інновації стають необхідністю та природною формою існування будь-якої організації, забезпечують її конкурентноспроможність і виживання на ринку.

Саме розуміння інновація – це рішення яке базується на потребах реального населення що краще за всіх розуміють саме первині територіальні бібліотеки і тому без наявності свіжих ідей зовні бібліотечне «господарство» може перетворитися на «натуральне» тобто відособлене закрите що призводить до професійної стагнації і навіть деградації. І тому вихід один – постійна інтеграція бібліотечного співтовариства. Зараз вже став нормою той факт, що не тільки фахівці провідних бібліотечних центрів але й сільські бібліотекарі постійно беруть участь у обласних та міжнародних професійних форумах.

Сьогодні книгозбірні перетворюються в сучасні інформаційні центри навчальних закладів. Упроваджуючи у свою роботу нові інформаційні технології, використовуючи Інтернет, вони намагаються створити умови для повноцінного забезпечення інформацією користувачів бібліотек. Із розвитком глобальної інформаційної мережі Інтернет, появою нових, нетрадіцийних джерел інформації змінюється уявлення про бібліотеку як автономне книгосховище з обмеженим доступом до інформаційних ресурсів. Це зумовлює якісно нову роль бібліотеки в сучасному інформаційному просторі – виробнику електроних ресурсів інформаційного посередника та провідника в інформаційному просторі.

З метою поширення і отримання нових ідей ефективним є проведення професійних конкурсів, презентації бібліотечних установ, роботи бібліотечних працівників. Змістовно та цікаво проходять представлення портфоліо роботи бібліотечних працівників.

Нажаль бібліотечні інновації в технологічному, змістовному, соціальному аспекті, неможливі без якісного інформаційно-ресурсного забезпечення бібліотек, що на даний момент ще являється проблемою, зокрема фінансовою.

Лілія Соя, методист ЦРБ
roif-dubrovica
 
Повідомлення: 43
З нами з: 15 лютого 2011 17:24

Re: Навчання бібліотекарів як складова впровадження інноваці

Повідомлення roif-sarny » 18 березня 2011 10:52

Фахове навчання: проблеми, удосконалення, результат
(З досвіду роботи Сарненської ЦСПШБ)
Організовуючи фахові навчання працівників нашої системи, ми намагаємось задовольняло потреби всіх ланок бібліотечних працівників, включаючи в навчання елементи аналізу, використовуючи передовий бібліотечний досвід, зокрема нашої системи. В цьому плані позитивно зарекомендували себе виїздні кущові семінари-практикуми. Бібліотекарі на таких семінарах знайомляться з роботою даної бібліотеки, обмінюються досвідом, займаються практично та обговорюють проблемні питання. Така форма роботи сприяє активнішій роботі, дозволяє познайомитися краще з працівниками та засвоїти матеріал. У такому семінарі як правило беруть участь 10-12 працівників, це дозволяє активніше працювати всім учасникам і кожен має змогу виступити. Бази для проведення таких семінарів щороку вибираються інші, і не має значення чи це велика книгозбірня і скільки в ній працює персоналу. Проведення таких заходів спонукає бібліотекарів до творчого пошуку, до вдосконалення щоб як найкраще представити колегам свою бібліотеку.
Також запроваджено проведення методичних днів для завідуючих бібліотек. Згідно плану проведення вони приїжджають до методичного відділу з усіма необхідними обліковими та регламентуючими документами. На таких заняттях працівники (групи по 8-10 чол.) ознайомлюються з новим у бібліотечній справі, отримують консультації з ведення регламентуючої документації та облікових документів, обговорюють проблемні питання бібліотечної роботи, отримують консультації в різних відділах ЦРБ та РДБ. Перевіряється рівень вмінь роботи на ПК. На таких зустрічах ми широко використовуємо інтерактивні форми навчання. І це все для того, щоб навчання не було обов'язком і приносило не тільки користь, але й задоволення.
Для активного впровадження інформаційних технологій в роботі повинні бути підготовлені кадри. Для цього при відділі автоматизації бібліотечних процесів ЦРБ проходять навчання-практикуми навикам роботи на персональному комп’ютері та в програмі «Ірбіс» для бібліотечних працівників району. Розроблено графік таких навчань на рік. Навчання проходить раз в тиждень на протязі місяця (щочетверга). Завдяки цьому змогли оволодіти комп’ютерною грамотністю всього 31 працівник, самостійно оволоділи комп’ютером – 14. Також щорічно для закріплення пройденого матеріалу та для ширшого використання в роботі програми «Ірбіс» щоквартально проходять одноденні практикуми для тих працівників де стоять камп’ютери у бібліотеках, або заключено угоди про співпрацю зі школою.

Людмила Лавор
завідувачка організаційно-методичним
відділом Сарненської ЦРБ
roif-sarny
 
Повідомлення: 74
З нами з: 15 лютого 2011 17:41

Re: Навчання бібліотекарів як складова впровадження інноваці

Повідомлення Світлана » 18 березня 2011 11:44

Сучасний стан розвитку суспільства і бібліотек, як його інформаційної складової, ставить високі вимоги до професійних якостей бібліотекаря. Зважаючи на це, державна обласна бібліотека, як методичний центр, реалізує концепцію безперервної освіти, орієнтовану, на формування високого рівня майстерності бібліотекаря, його інтелектуального розвитку та творчого потенціалу. В 2005 році була розроблена цільова Програма підвищення фахової кваліфікації спеціалістів бібліотечної галузі «Новому суспільству – висококваліфікованого бібліотечного спеціаліста», яка реалізувалась у партнерстві з Рівненським факультетом Державної Академії керівних кадрів культури і мистецтва. Програмою передбачався каскадний метод навчання кадрів з диференційованим підходом до формування груп. Цільові аудиторії – директори централізованих бібліотечних систем, фахівці структурних підрозділів ЦРБ(ЦМБ), завідуючі сільськими філіалами. Навчання сільських бібліотекарів на базі обласної бібліотеки мало суттєві переваги: потужна матеріально-технічна база, достатній парк комп’ютерної техніки з периферійними пристроями для набуття практичних навиків роботи, підготовлений штат спеціалістів обласних бібліотек. З відкриттям регіонального навчально-тренінгового центру(2010 рік) підвищення професійної компетентності фахівців галузі набуло нового розвитку. Його ефективності сприяє комплексний підхід до організації навчання із застосуванням інтерактивних форм проведення занять, поєднання теорії і набуття практичних вмінь. Результативність занять забезпечує комплекс методів засвоєння матеріалу: попередній замір знань; самостійна робота за комп’ютером; виконання конкретних практичних і індивідуальних завдань; інтерактивні методи роботи в групах; міні-тренінги на предмет вирішення проблеми, формування ідеї, захист ідеї, модерація колективної думки, експертне оцінювання; демонстрація презентації PowerPoint , яка підсилює сприйняття теорії ; підготовка допоміжних роздаткових матеріалів відповідно до теми занять. Значна увага приділяється психологічній перебудові мислення цільової аудиторії, бачення стратегії розвитку бібліотеки і можливостей розкриття творчого потенціалу особи бібліотекаря. За допомогою анкетування виявляється мотивація до навчання на початку занять та співставлення з очікуваними результатами по завершенню навчання, прослідковуються шляхи і методи втілення набутих знань в практичну діяльність бібліотекаря і відповідно у процес обслуговування користувачів і розвиток книгозбірні. На завершальному етапі навчання моніториться оцінка якості проведення занять та роботи тренерів. Обов’язковим є тестування учасників на предмет засвоєння матеріалу. Інформаційне суспільство вимагає динамічного оновлення знань бібліотекаря і оперативного їх запровадження у свою професійну діяльність, необхідності навчання впродовж життя, особливо, коли навчання переходить у процес задоволення.
Світлана Ступницька, РДОБ.
Світлана
 
Повідомлення: 1
З нами з: 18 березня 2011 11:36

Re: Навчання бібліотекарів як складова впровадження інноваці

Повідомлення mlyniv » 18 березня 2011 17:16

Сьогодні імідж бібліотеки залежить від розуміння бібліотекарів своєї нової ролі в житті суспільства. Співпрацюючи з владою, бізнесом, закладами освіти, ЗМІ, іншими партнерами , бібліотеки стали центрами місцевих громад, а бібліотекарі – інформаційними навігаторами, фахівцями, від яких залежить освітній, культурний і технологічний рівень громадян. Вони сьогодні суміщають у своїй роботі традиційні функції і функції консультанта з інформаційного пошуку, мережевого навігатора, інформаційного аналітика, інструктора й організатора знань. Тому бібліотечна практика потребує зростання професійної кваліфікації бібліотекарів.
Розвиваючи свій потенціал та ініціюючи впровадження багатьох інновацій ЦРБ, як методичний центр бібліотек району , прагне передати сільським бібліотекам накопичений та запозичений досвід, організовуючи численні заходи, спрямовані на підвищення фахової кваліфікації бібліотечних кадрів. Для бібліотекарів проводяться районні та зональні семінари, семінари-практикуми, тренінги, творчі лабораторії, школи професійної майстерності, методичні дні, школи молодого бібліотекаря, ділові і творчі дискусії. Стало доброю традицією проведення відвертого професійного спілкування та обміну досвідом під час цих заходів, що проводяться на базі кращих бібліотек району. Обов’язковими елементами є методи активного навчання, практичні заняття, прес-огляди та дайджести фахових видань.
Дійсною школою бібліотечних інновацій є школа професійної майстерності, заняття якої проводяться на базі кращих бібліотек,які запровадили сучасні форми бібліотечної роботи з використанням новітніх технологій.
Методичні дні «Час відвертої розмови» - дуже дієві форми індивідуального навчання бібліотекарів, під час яких можна краще вивчити проблеми конкретної бібліотеки, фахову підготовку бібліотекаря, надати методичну і практичну допомогу.
Крім згаданих заходів в рамках районної Програми підвищення фахової кваліфікації бібліотечних працівників традиційно проводяться фестиваль книги та конкурс професійної майстерності «Бібліотекар року», які найкраще показують фахову підготовку, творчість і таланти бібліотекарів.
Дієвим інструментом процесу модернізації бібліотек є проектна діяльність. В результаті перемоги в конкурсі проектів програми «Бібліоміст» в бібліотеках району створено 6- Інтернет-залів, проведено ряд резонансних заходів для населення, що значно сприяло зростанню іміджу книгозбірень, уваги і підтримки з боку районної та місцевої влади.
В епоху електронних комунікацій виникає гостра необхідність в постійному розширенні і оновленню професійних знань і навиків бібліотекарів. Саме на вирішення цього завдання направлені проблемно-цільові навчання.
На базі Інтернет-залу ЦРБ, який відкрито у вересні 2010 року, пройшли навчання основам комп’ютерної грамотності та навикам роботи в мережі Інтернет всі бібліотек арі району.
Важливою ланкою підвищення фахової кваліфікації бібліотекарів є проблемно-цільові навчання на базі регіонального тренінгового центру Рівненської обласної державної бібліотеки та курси підвищення кваліфікації при Рівненському факультеті Державної Академії керівних кадрів культури і мистецтв. В результаті професійних навчань15 бібліотечних працівників району здобули нові знання в роботі з комп’ютерною технікою і сьогодні надають користувачам нові бібліотечні послуги з використання інформаційно-комунікаційних технологій, шукають і запроваджують сучасні форми роботи, розвивають свою творчість. Однак, в районі мало комп’ютеризованих бібліотек, відсутнє мультимедійне обладнання, нажаль , в більшості бібліотекарів залишився старий тип мислення - це все уповільнює впровадження новітніх технологій та створення сучасних бібліотек.
Л. Романович, зав.організаційно- методичним відділом
mlyniv
 

Re: Навчання бібліотекарів як складова впровадження інноваці

Повідомлення Корецька ЦСПШБ » 18 березня 2011 18:17

Навчання бібліотекарів як складова впровадження інновацій
Робота в бібліотеці ставить перед працівниками потребу постійного оновлення знань, оволодіння новими технологіями.
Тому реалізація безперервності підвищення кваліфікації бібліотечних працівників – одне з головних завдань на сьогодні методичного центру Корецької ЦРБ. Традиційними формами навчання бібліотекарів є семінари, практикуми, стажування новопризначених працівників, тренінги.
Корисним і дієвим для сільських бібліотекарів є виконання практичних робіт під час проведення семінарів- практикумів. Це сприяє формуванню вмінь і навичок практичного застосування отриманих знань у реальній діяльності. Під час проведення таких форм навчання, бібліотекарі усвідомлюють роль бібліотеки у наданні послуг користувачам по даному напрямку діяльності, оволодівають новими формами і методами бібліотечних заходів.
На базі районної бібліотеки діє школа професійного навчання з питань організації книжкових фондів.
Проте часто традиційні форми навчання, які збирають велику аудиторію не є дієвими та результативними. Тому більш ефективними формами навчання є заняття-практикуми окремих груп бібліотекарів, щомісячне проведення методичних днів «Традиційне та нове у бібліотечній справі».
Досить результативною формою є Конкурси професійної майстерності:
- «Бібліопані - 2009», «Кращий за професією», які сприяють поглибленню професійних знань, розвитку творчої ініціативи і є своєрідним контролем за рівнем самонавчання та сприяють виявленню найкращих з числа професіоналів. Практика проведення таких конкурсів показала, що ця форма найбільш творча серед усіх. Бібліотечні працівники зазделегідь та ретельно готуються до конкурсних завдань, працюють над створенням іміджу, готують представлення своєї професії на конкурс. В результаті такі конкурси завжди стають святом не тільки для учасників, але й для глядачів.
Ефективною формою підвищення професійного рівня є проведення занять бібліотечного візиту «Вчимося у колег». Заняття проходять на базі окремої бібліотеки та з окремою групою бібліотечних працівників. Базою проведення занять вибираємо кращу бібліотеку з досвідом роботи по тому чи іншому напрямку. До бібліотечного візиту сільська бібліотека готується заздалегідь. Це спонукає бібліотеку поновити зовнішній вигляд та покращити роботу. Заняття проходять за планом:
- Візитка ПШБ;
- Вивчення досвіду роботи ПШБ;
- Практичні;
- Показовий захід бібліотечної форми;
- Професійний діялог «Обговорюємо, ділимось досвідом»
За темами: «Краєзнавчий аспект роботи бібліотеки», «Формування та модернізація книжкових фондів», «Робота бібліотеки з дитячим читачем», відбулися заняття бібліотечного візиту у ПШБ сіл Ст. Корець, В.Межиричі, Гвіздів.
Автоматизація бібліотечної діяльності також вносить свої корективи в роботу бібліотеки і суттєвим образом змінює її результат. Знову ж таки бібліотечний професіоналізм потребує навчання новим технологіям, впровадженням інновацій. Тому на базі Інтернет-центру проходять навчання бібліотечних працівників ПШБ за навчально-тематичним планом «Комп’ютерні технології в діяльності ПШБ» за етапами навчання. Працівники сільських бібліотек опановують основи компютерної грамотності та нових бібліотечних послуг з використанням Інтернету.
Сьогодні бібліотечний працівник переконаний у важливості навчання, його значимості для професійної діяльності. А також навчання бібліотекарів спонукає відчути себе в професії і зрозуміти, що працюємо ми не для себе, а задля нової зустрічі з читачем.
Корецька ЦСПШБ
 

Навчання бібліотекарів як складова впровадження інновацій

Повідомлення Oleksandra » 19 березня 2011 16:26

„Інтернет – це стрімкий бурхливий... потік.
Потрібно знайти спочатку свій брід,
потім свій острівець, щоб закріпитися,
встояти, а потім попливти з усіма разом,
не потонути, і не будучи викинутим на берег.”
Шрайберг Я.
( рос. спеціаліст в галузі
інформатизації бібліотек)


Особисто для мене „не потонути” і знайти свою течію у бурхливому інформаційному морі допомогли:
- курси підвищення кваліфікації на базі Здолбунівської ЦСПШБ;
- навчання у галузі новітніх технологій бібліотечних інновацій на базі регіонального тренінгового центру Рівненської обласної державної бібліотеки;
- курси підвищення кваліфікації при Академії керівних кадрів культури і мистецтв.
Здобуті знання і навички перетворюють бібліотекаря із зберігача та пропагандиста книги у інформаційного спеціаліста – навігатора безмежного інформаційного простору.
Після фахового навчання у мене виник задум створити Веб-сайт Спасівської ПШБ.
З професійною технічною допомогою волонтера мрія стала дійсністю. З 1вересня 2010 року наш сайт існує в Інтернеті (Spasiv.ax/3net). На сьогодні нараховується 11 тис переглядів його. Наші користувачі, громада села мають можливість коментувати події, добавляти свої статті. Також, дякуючи навчанню, бібліотека надає багато різноманітних послуг користувачам: створення бібліографічних списків, за допомогою програми IRBIS.
Час вимагає від бібліотекаря фахової інформаційної компетентності, ерудиції, організаційних здібностей, комунікабельності.
Ці вимоги можна виконати з удосконаленням свої професійної діяльності через фахове навчання.
Однак існує проблема – відсутність інфтрнету, інформаційно-технічної бази бібліотеки.
Є мрія: перетворити сільську бібліотеку на повноцінного співвласника інформаційних багатств.

Бібліотекар ПШБ с. Спасів (Здолбунівська ЦСПШБ) Г.П. Кушнірук
Oleksandra
 
Повідомлення: 13
З нами з: 02 грудня 2010 16:24

Re: Навчання бібліотекарів як складова впровадження інноваці

Повідомлення Рокитнівська ЦСПШБ » 21 березня 2011 16:55

Стрімкий розвиток інформаційних технологій на сучасному етапі зумовлює інноваційні перетворення в усіх сферах людської діяльності. Найбільший потенціал для цього є у публічних бібліотек, які завжди виконували роль посередників між людиною та інформацією. Сьогодні звичайний образ бібліотеки дещо змінюється під впливом ряду економічних та соціальних факторів, однак основна її функція – задоволення інформаційних, загальнокультурних, освітніх потреб пересічного громадянина – залишається незмінною. Традиційні бібліотечні технології стали набувати нових форм, якостей та властивостей, бібліотеки стали впроваджувати інновації в свою роботу.
Тому на даний час методична робота ЦРБ спрямована на забезпечення допомоги бібліотечним працівникам, а зокрема за напрямками:
надання якісних бібліотечних послуг населенню з використанням інформаційних технологій;
створення комфортного бібліотечного середовища для сільської громади;
впровадження в роботу бібліотек методичних розробок;
інформаційне забезпечення навчально-виховного процесу.
Для реалізації цих напрямків роботи проводились семінари, семінари-практикуми, наради, стажування для бібліотечних працівників за темами: «Формування та використання електронних ресурсів в інформаційному обслуговуванні користувачів», «Бібліотека – інформаційний центр місцевої громади» «Сучасні тенденції в обслуговуванні молодих користувачів», під час яких окрім теоретичних проводились і практичні заняття по: створенню власних ресурсів бібліотеки;
формуванню баз даних книг та навчальної літератури;
популяризації електронних ресурсів у обслуговуванні користувачів та їх електронне урядування.
Впродовж минулого року сільські бібліотекарі пройшли навчання «Бібліотека – інформаційний центр місцевої громади» на базі Рівненського факультету академії керівних кадрів культури і мистецтв, навчання «Робота бібліотек в умовах інформатизації суспільства» на базі РДОБ.
Для бібліотечних працівників готуються методичні та інформаційні матеріали. Завдяки отриманим знанням бібліотекарі підвищили свій професійний рівень, поповнили свої знання по оволодінню новітніми технологіями.


Марина Пахнюк, методист ЦРБ
Рокитнівська ЦСПШБ
 
Повідомлення: 36
З нами з: 15 липня 2010 16:33

Re: Навчання бібліотекарів як складова впровадження інноваці

Повідомлення roif-radyvyliv » 22 березня 2011 15:29

Фахове навчання: проблеми, удосконалення, результат
Прагнення бібліотечних працівників району оновити зміст і форми спілкування з читачами, створити комфортне інформаційне середовище, яке відповідало б різноманітним користувачам, гостро ставить проблему професійної підготовки сучасного бібліотекаря, якому необхідні такі якості як компетентність, комунікативність, володіння інформаційними технологіями. Саме тому ми вирішили, що на даний час для нас найбільш важливим напрямом методичної діяльності є підвищення кваліфікації бібліотечних працівників системи.
Проблема професіоналізації бібліотечних кадрів набуває особливої актуальності для нас з двох причин:
- по-перше, вища бібліотечна школа, середні спеціальні навчальні заклади ставлять за мету підготовку дипломованих спеціалістів. Але між "спеціалістом" і "професіоналом" існує суттєва різниця;
- по-друге, в пеіод глобальної ком’ютеризації вимагає від наших бібліотекарів кардинальних нових форм та методів обслуговування користувачів і спонукає методичну службу до проведення ряд заходів по підвищенню професійної кваліфікації працівників тощо.
Розробляючи систему підвищення кваліфікації працівників, ми намагалися, щоб навчання було диференційованим, задовольняло потреби всіх ланок бібліотечних працівників, мали елементи аналізу, будувалося на передовому бібліотечному досвіді, зокрема нашої системи.
Не відмовляючись від таких форм фахового розвитку як конференції, семінари-прктикуми, практикуми, методичні наради, ми широко використовуємо інтерактивні форми навчання: мозкові атаки, дискусійні години, форуми ідей, панорами досвіду тощо. І це все для того, щоб навчання не було обов'язком і приносило не тільки користь, але й задоволення.
Однією із поширених форм підвищення кваліфікації в районі, як і в минулі роки, залишалися тематичні семінари, мета яких – допомогти бібліотекарям у набутті та оновленні теоретичних знань, удосконаленні практичних вмінь і навичків, використанні їх у професійній діяльності. Так наприклад на базі центральної районної бібліотеки проведено семінари-практикуми: «Публічна бібліотека: формування позитивного іміджу як необхідна умова її розвитку», «Соціокультурний простір бібліотеки у контексті співпраці з молоддю», « Сучасна бібліотека: формула успіху», «Акценти роботи бібліотек системи з юнацтвом: проблеми і перспективи», «Бібліотека – простір для читання та розвитку дитини» та ін . До участі в семіінарах залучаються провідні фахівці організацій-партнерів, які виступають з доповідями, консультаціями, проводять практичні та тренінгові заняття.
У практиці підвищення кваліфікації бібліотекарів хороші відгуки отримали виїзні семінари-прктикуми, які відбулись на базі публічно-шкільних бібліотек сіл Іванівка та Пустоіванне, Козин, Крупець: «Публічна бібліотека і її роль в розвитку інноваційних процесів», «Створення сучасного інформаційно-бібліотечного простору в публічно-шкільних бібліотеках», «Пріоритети в обслуговуванні читачів-дітей публічно-шкільною бібліотекою» тощо.
Майстер-клас є однією із дієвих форм підвищення кваліфікації бібліотекарів, а оскільки масова робота з користувачами завжди була і є важливою і непростою, потребує специфічних знань, умінь та творчого підходу, було вирішено запровадити проведення майстер-класів. Досить цікаво і неординарно проведяться майстер-класи із використанням новітніх технологій: - поетичний альбом «Мово рідна, живи в кожнім домі» /ПШБ с. Іванівка/, мультимедійний бібліотечний урок «Про все цікаве можеш дізнатись тут» /ПШБ с. Крупець/, презентація бібліотеки «Ми пргнем словом освятити душі»/присвячена 70-річчю заснуваню біблотеки с. Козин/, день відкритих дверей «Книга – джерело знань», яке було присвячене 70-й річниці з дня заснування бібліотеки с. Пустоіванне.
Вже стало традиційним проведення практикуми-тренінги: «АБІС ІРБІС: нові функціональні можливості», «Робота в програмі ІРБІС. Створення електронного каталогу та картотеки» та «Інтернет-ресурси, комп’ютерні технології як засоби забезпечення інформаційних потреб користувачів», «Створення медіатек в публічно-шкільних бібліотеках системи», «Масова робота публічно-шкільних бібліотек системи: традиції і новації», «Проектна діяльність публічно-шкільних бібліотек, як ефективна технологія біблотечного менеджменту» та ін.
Практикується проведення методичних «Навчаємо. Радимо. Допомагаємо». Бібліотекарям району надаються консультації з різних питань бібліотечної діяльності. Проведено моніторинги : «Бази впровадження АРМ /автоматизованого робочого місця/ бібліотекаря», «Інтенсивність використання та популяризація краєзнавчого ресурсу центральних районних та міських бібліотек Рівненської області».
Проводиться робота по створенню веб-сторінок публічно-шкільних бібліотек, так створені веб-сторінки ПШБ сіл Михайлівка, Хотин, Крупець, Ситне, Іванівка, Козин, Теслугів
Для покращення соціально-економічного розвитку району та втілення в життя творчих ідей бібліотек, спрямованих на залучення нових користувачів, центральна районна бібліотека, районна дитяча бібліотека та публічно-шкільні бібліотеки сіл Теслугів, Михайлівка, Козин та Хотин при підтримці представників владних структур, різноманітних громадських організацій, у співпраці з членами громади та користувачів бібліотек перемогли у конкурсі проекті Програми «Бібліоміст-Україна» «Організація нових бібліотечних послуг з використанням вільного доступу до Інтернету ІІ».
Як бачимо, у нашому районі створено чітку, комплексну систему підвищення кваліфікації працівників. Але основною функцією нашої методичної діяльності є пробудження ініціативи наших працівників, стимулювання інноваційних процесів, створення у колективах атмосфери творчого пошуку. Недостатність коштів не дає змоги стимулювати працівників матеріально, тому докладаємо чимало зусиль, щоб робота приносила людям моральне задоволення. У нашій системі працюють дуже творчі, по-хорошому амбітні люди. Вони досвідчені працівники, мають багато цікавих наробок й охоче діляться ними зі своїм колегами. Великою популярністю у нас користуються презентації бібліотек. Щороку презентуються дві бібліотеки системи. І не має значення, чи це маленька філія, де працюють дві особи, чи велика книгозбірня на зразок ЦРБ. У творчості всі однакові, кожна має свої родзиночки, свої пріоритети та творчі хобі. І такий досвід, що не десь у когось, а в колеги, котрий має такі самі умови роботи, якнайкраще стимулює людей до творчої праці. Кожна презентація має свою тему та программу.
Зростанню творчої майстерності працівників системи, пошуку нових форм сприяє проведення щорічних професійних конкурсів/ «Радивилівська книгиня», «Я пропоную свій досвід»/. В різних номінаціях відповідно до професійних успіхів та здобутків визначаються та заохочуються найкращі фахівці. Досвід проведення конкурсів переконливо свідчить, що такі заходи надзвичайно ефективні, адже спонукають до творчості, неординарного і неформального ставлення до бібліотечної професії.
Підсумки конкурсів сприяють розвитку таких інноваційних форм як майстер-клас та «Аукціон авторських ідей», під час яких відбувається передача теоретичних і практичних знань за конкретною авторською програмою.
Методисти центральної районної бібліотеки вважають своїм основним завданням поширення і впровадження інноваційних процесів в бібліотечну галузь та рівень професійної підготовки працівників публічно-шкільних бібліотек, адже бібліотеки на селі є чи не єдиними центрами культури, і від кваліфікації її працівників залежить подальший розвиток бібліотечної справи в районі. Загалом можна сказати, що наші бібліотеки знайшли своє місце в суспільно-політичному житті району, навчилися працювати, йдучи в ногу з часом.


Провідний методист ЦРБ В. Копцюх
roif-radyvyliv
 
Повідомлення: 66
З нами з: 15 лютого 2011 17:38


Повернутись до Сільські бібліотеки в контексті інформатизації суспільства

Хто зараз онлайн

Зараз переглядають цей форум: Немає зареєстрованих користувачів і 1 гість

cron